دینی و مذهبی

از امامزاده قلقلی گیلان چه میدانید؟

از امامزاده قلقلی گیلان و ماجرای غلتیدن در امامزاده چه میدانید؟

در این محتوای سنگ هرات، به نام از امامزاده قلقلی گیلان چه میدانید؟، با امامزاده قلقلی و ماجرای غلتیدن در آن آشنا خواهید شد. با سنگ هرات همراه باشید.

از امامزاده قلقلی گیلان چه میدانید؟

داستان امامزاده قلقلی گیلان و ماجرای غلتیدن در امامزاده را در این بخش از سنگ هرات بخوانید. امیدواریم این مطلب مورد پسند شما قرار بگیرد.

امامزاده قلقلی گیلان کجاست؟

امامزاده حنیفیه یا قلقلی (Imamzadeh of Mir Muhammad Hanafiyah) در جاده قزوین گیلان قرار گرفته و در فاصله 15 کیلومتر از شهر لوشان در روستایی بنام بیورزن واقع شده است. در ابتدا سنگ بنای این امامزاده در دوران ال بویه قرار داده شد. اما در زلزله ای که در سال 1368 اتفاق افتاد، تخریب وسیعی صورت گرفت. بعدها با بازسازی که صورت گرفت، بنای این امامزاده بصورت ساختمانی با نمای اجری و مناره هایی طلایی، در و پنجره های فلزی سبز رنگ و ساختمانی مکعبی شکل درآمد.

بنای بقعه با درها و پنجره‌های فلزی سبز رنگ و گنبد و مناره‌های طلایی، هشت‌ ضعلی است. از سنگ و گچ ساخته شده و با درها بر روی هم شامل کفش‌کن، یک ایوان وسیع محصور و یک اتاق یا صحن حرم است. وسط صحن حرم یک ضریح بزرگ چوبی و مشبک وجود دارد که میان آن، سه صندوق چوبی مرقد امامزادگان را پوشانده ‌است. 4 دیوار حرم دارای صفه ‌است و 4 نورگیر کوچک مشبک روشنایی بیرون را به داخل منتقل می‌کند. اهالی برای این بقعه معجزات فراوان قائلند و برای مداوای بسیاری از دردها از اقصی نقاط گیلان به این بقعه روی می‌آورند.

از امامزاده قلقلی گیلان چه میدانید؟

از امامزاده قلقلی گیلان چه میدانید؟

شجره نامه امامزاده قلقلی

در ادامه‌ی مطلب از امامزاده قلقلی گیلان چه میدانید؟، با سنگ هرات همراه باشید.

پیدایش و ساخت امامزاده قلقی در زمان آل بویه بوده و در دوران حکومت آل بویه برای امامزاده حنیفه حرم و ضریح ساخته شده است. امامزاده محمد حنفیه، معروف به امامزاده قِلقِلی، در روستای بیورزین، استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش عمارلو واقع است، مطابق شجره نامه موجود در بقعه و اعتقاد اهالی، امامزاده فرزند محمد حنفیه پسر علی است که به همراه پسرش سید هاشم و نیز بعدها شخصی بنام سید ابوالقاسم حمزه یکی از پسران موسی کاظم در این محل دفن هستند، بنای بقعه هشت ضلعی است و از سنگ و گچ ساخته شده و بر روی هم شامل کفش کن، یک ایوان وسیع محصور و یک اتاق یا حرم است.

وسط صحن حرم یک ضریح بزرگ چوبی و مشبک وجود دارد که میان ان سه صندوق چوبی، مرقد امامزادگان را پوشانده‌است، چهار دیوار حرم دارای صفه‌است و چهار نور گیر کوچک مشبک روشنایی بیرون را به داخل منتقل می‌کند. اهالی برای این بقعه معجزات فراوان قائلند و برای مداوای بسیاری از دردها از اقصی نقاط گیلان به این بقعه روی می‌آورند.

چرا امامزاده را قلقلی نامیده اند؟

روایت است به این دلیل، این امامزاده را قلقلی می‌نامند که در زمان حیات حنفیه، ایشان داخل چاه می‌افتد یا شاید به چاه انداخته می‌شود، اسب ایشان طناب را داخل چاه می‌اندازد و با غلتیدن، محمد بن حنفیه را بیرون می‌آورد. نقل دیگری هم وجود دارد. بین یکی از امامزادگان و کفار درگیری می‌شود و در محلی که به شهیدگاه معروف است، به ایشان محمد بن حنفیه ضربه وارد می‌شود و از اسب می‌افتد و به حالت غلتان از آن مکان به محل دفن کنونی‌اش می‌رسد و به شهادت می‌رسد. برای همین سال‌ها است مردمی که به این امامزاده می‌آیند. طبق همین روایت‌ها، مسیری را غلت می‌زنند تا حاجت بگیرند.

از امامزاده قلقلی گیلان چه میدانید؟

از امامزاده قلقلی گیلان چه میدانید؟

در اراتباط با امامزاده قلقلی گیلان و ماجرای غلتیدن در امامزاده، بر اساس کتیبه نوشته شده در ابتدای درب ورودی امامزاده، روزهای جمعه و بویژه ۲۸ صفرماه کرامات این بقعه به اوج می‌رسد و بیمارانی که به نیت شفا به آنجا می‌آیند باید به شفا اعتقاد داشته باشند و اگر خلوص نیت داشته باشند، به حالت روحانی و شبه‌ خلسه عجیبی می‌رسند و از روی پله‌ها به پایین می‌غلتند و با عنایت الهی شفا پیدا می‌کنند.

حاجت گرفتن از امامزاده قلقلی؟!

از امامزاده قلقلی گیلان چه میدانید؟ ادامه مطلب را در سایت سنگ هرات بخوانید.

حاجت‌خواهان که به این امامزاده می‌آیند، مسیری را غلت می‌زنند تا حاجت بگیرند. آن‌ها جلوی ورودی امامزاده دراز می‌کشند و سپس غلت می‌زنند و از پله‌ها پایین می‌روند. همان‌طور هم غلت‌زنان به سر جای اول‌شان برمی‌گردند و معتقدند اگر در این غلت زدن آسیب نبینند، حاجت خود را می‌گیرند. هر سال هم جمعیت زیادی به‌مناسبت رحلت رسول اکرم (ص) برای زیارت به این امامزاده می‌آیند، خیلی‌ها هم این باور را دارند که برای گرفتن حاجت‌شان باید در این امامزاده غلت بزنند.

روایت دیگری که در مورد امامزاده قلقلی گیلان و ماجرای غلتیدن در امامزاده وجود دارد این است که بین یکی از امامزادگان و کفار درگیری ایجاد شده و در محلی بنام شهیدگاه به ایشان ضربه ای وارد شده و از اسب بر زمین میافتد. سپس غلتان از آن محل به محلی که این روزها امامزاده شده است دفن میگردد. مردم این منطقه مسیری که این امامزاده غلت زده، میچرخند تا حاجت بگیرند. بدین شکل که مردم در جلوی ورودی امامزاده دراز کشیده و نیت میکنند و سپس غلت زنان از پله ها پایین آمده و دوباره برمیگردند. مردم معتقدند اگر در مسیری که غلت زدند آسیبی نبینند حاجت خود را گرفته اند.

نام امامزاده قلقلی یا غلتان، نامی است که از روایت‌های دهان به دهان مردم باقی مانده و ظاهرا هم هیچ سند مکتوب و مستندی که تأییدکننده‌ی رفتار مردم در این امامزاده برای گرفتن حاجت‌شان باشد، وجود ندارد.

از امامزاده قلقلی گیلان چه میدانید؟

از امامزاده قلقلی گیلان چه میدانید؟

بیشتر بدانید:

https://www.wikihow.com/

همچنین در سنگ هرات با موضوع بهترین زمان دفن میت چه زمانی است؟”بیشتر بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *