اطلاعات عمومی

عالم ذر و تناسخ چیست؟ ما پیمان بسته ایم

عالم ذر و تناسخ چیست؟ ما پیمان بسته ایم

عالم ذر و تناسخ چیست؟ ما پیمان بسته ایم. رابطه عالم ذر و سرنوشت آیا ما انسان ها قبلاً در عالم ذر بوده ایم؟ عالم ذر چیست و چگونه است؟ آیا می‌توان گفت در عالم ذر سرنوشت ما تعیین شده است؟ این مطلب را با مجموعه سنگ هرات همراه باشید.

 

عالم ذر و تناسخ چیست؟ ما پیمان بسته ایم

به عقیده اسلام عالم ذر یا روز اَلَست یا عالم قالوا بَلیٰ، زمانی است که خدا پیمانی از انسان برای گواهی دادن بر یگانگی خود گرفته‌است. در سوره اعراف به پیمان خداوند از انسان در عالم ذر اشاره شده‌است :

وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَیٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُوا بَلَیٰ شَهِدْنَا أَن تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هٰذَا غَافِلِینَ

و هنگامی را که پروردگارت از صلب بنی‌آدم نسلشان را پدیدآورد، و آنان را  بر خودشان گواه گرفت و فرمود: آیا من پروردگار شما نیستم؟ انسان‌ها با توجه به وابستگی وجودشان و وجود همه موجودات به پروردگاری و ربوبیّت حق گفتند: آری، گواهی دادیم. پس اقرار به پروردگاری خود را در این دنیا از شما گرفتیم تا روز قیامت نگویید: “ما از این حقیقت آشکار و روشن بی‌خبر بودیم.

زمانی که شما در عالم ذر حاضر میشوید از شما پیمانی گرفته میشود که اعم از سرنوشت و دین و ..

 

انسان و عالم ذر

در عالم ذر و تناسخ چیست؟ ما پیمان بسته ایم . در سنگ هرات بخوانید.

منظور از «ذر» ذرات نخستین وجود انسان نطفه است که به تدریج در عالم جنین، به صورت انسان کاملی درآمد و در همان حال خداوند استعدادهایی به او میدهد تا بتواند حقیقت توحید را درک کند. بنا بر عقیده اندیشمندان اسلامی، این عالم مربوط به دوران پیش از خلقت آدم و یا همزمان با خلقت اوست. در عالم ذر تمام انسان‌هایی که قرار بوده تا روز قیامت به دنیا بیایند، به صورت «ذرّه» و به تعبیر بعضی از روایات به شکل مورچه ظاهر شدند.

عالم ذر و تناسخ چیست؟ ما پیمان بسته ایم

عالم ذر و تناسخ چیست؟ ما پیمان بسته ایم

عهد حقیقی از تمام فرزندان آدم

محدثان اسلامی براساس فهم برخی از روایات، بر این باورند که خداوند به هنگام آفرینش حضرت آدم (ع)، تمام فرزندان آینده او را به صورت موجوداتِ ریز درآورد و به آنان گفت: “اَلستُ بربّکم” آنان گفتند “بلی” سپس همگی را به صُلب و پشت آدم بازگردانید. آنان هنگام خطاب الهی دارای عقل و شعور کافی بودند و سخن خدا را شنیدند و پاسخ او را گفتند. این پیمان به این خاطر از آنان گرفته شد که راه عذر در روز رستاخیز را روی آنان ببندد.

بیشتر دانشمندانی که گرایش تفسیر قرآن به روایات دارند، در تفسیر آیه میثاق نیز به روایات ناظر به آن توجه کرده‌اند؛ روایاتی که دلالت دارند بر اینکه همه انسان‌ها در عالم ذر از پشت آدم به صورت ذراتی بیرون آمدند و خداوند بر ربوبیت خود از ایشان پیمان گرفت.

از سوی محققان اسلامی، اشکالاتی بر این نظر وارد شده است.

 

عالم ذر و تناسخ چیست؟ ما پیمان بسته ایم

عالم ذر و تناسخ چیست؟ ما پیمان بسته ایم

 

بیشتر بدانید:

https://www.history.com/

https://www.britannica.com/

 

همچنین در سنگ هرات با موضوع ” تلقین میت چیست؟ آیا تلقین میت واجب است؟ ” بیشتر بخوانید.

2 دیدگاه در “عالم ذر و تناسخ چیست؟ ما پیمان بسته ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *