دینی و مذهبی

از شگفتی های سنگ مرمر چه میدانید؟

از شگفتی های سنگ مرمر چه میدانید؟

از شگفتی های سنگ مرمر چه میدانید؟

مجموعه سنگ هرات بهترین و مرغوب ترین سنگ قبر ها را بصورت حرفه‌ای برای شما آماده و نصب میکند. در این محتوا با سنگ مرمر، خواص سنگ مرمر و ویژگی های آن آشنا میشویم.

 

همه چیز درباره سنگ مرمر

از شگفتی های سنگ مرمر چه میدانید؟

نام سنگ مرمر از کلمه یونانی مرمروس به معنای درخشان نشات گرفته شده است. به طور کلی نام تجاری سنگ مرمر در جهان اونیکس (onyx) است که در معنای درخشان و شفاف است. در بازار بین المللی، به سنگ هایی مرمر میگوییم که دارای لایه های بلوری روشن و شفاف باشند. در علم زمین شناسی (Geology) به این سنگ ها calcite banded میگوییم چون سنگ مرمر در واقع نوعی سنگ آهک دانه ای است. این سنگ در انواع مختلفی استخراج شده و کاربردها و ویژگی های مختلفی دارند.

سنگ مرمر با سنگ مرمریت تفاوت های زیادی دارد. سنگ مرمر سنگ کمیابیست با ویژگی های منحصر به فرد مانند تحمل فشار،جذب آب،تخلخل و … اما سنگ مرمریت در این ویژگی ها متفاوت است.

سنگ مرمر به علت جنس خاصش که نور را از خود عبور میدهد زیبایی کم نظیری دارد. سنگ مرمر مقاوم، از پرکاربردترین سنگ‌هاست و از مهم‌ترین کاربردهای آن استفاده در سنگ قبر است. برخی از سنگ‌های مرمر دارای رگه‌های خاصی هستند (به رنگ مایل به آبی، خاکستری، سبز، صورتی، زرد، و یا حتی سیاه) که قیمت آن را بالا یا پایین میبرد. سنگ مرمر از جلاپذیرترین سنگ‌هاست که قابلیت صیقل بالا و تنوع رنگ، این سنگ را بسیار چشم نواز کرده است.

 

سنگ مرمر، سنگ آهک دانه ای یا دولومیت (یعنی سنگی متشکل از کربنات کلسیم منیزیم) است که تحت تأثیر گرما، فشار و محلول های آبی تبلور مجدد یافته است. از نظر تجاری، شامل تمام سنگ‌های تزئینی غنی از کلسیم است که می‌توانند صیقل داده شوند.

انواع سنگ مرمر

انواع سنگ مرمر

سنگ مرمر از نظر سنگ شناسی

سنگ مرمر از نظر سنگ شناسی، سنگ مرمرها به جای لایه نازک، حجیم هستند و از موزاییکی از دانه های کلسیت تشکیل شده اند که به ندرت اثری از شکل کریستالی را در زیر میکروسکوپ نشان می دهند. آنها توسط شکاف های کوچکی که با شکاف لوزی ودرال (صفحه های شکستی که برای ایجاد اشکال لوزی شکل قطع شدند) کلسیت مطابقت دارند، عبور می کنند. در سنگ‌های با تغییر شکل شدیدتر، دانه‌ها نوارهایی را نشان می‌شدهند و ممکن است در جهت خاصی کشیده شوند یا حتی خرد شوند

 

مرمرها اغلب با سنگ‌های دگرگونی مانند شیست‌های میکا، فیلیت‌ها، گنیس‌ها و گرانولیت‌ها در هم قرار گرفته‌اند و در لایه‌های قدیمی‌تر پوسته زمین که عمیقاً در مناطق چین خوردگی شدید و نفوذ آذرین مدفون شده‌اند، رایج‌تر هستند. تغییر سنگ‌های آهکی غنی از فسیل به مرمرهای واقعی در چنین مناطق دگرگونی یک پدیده رایج است. گاهی اوقات، مانند کارارا، ایتالیا، و در برگن، نروژ، تبلور مجدد سنگ ساختارهای آلی را به طور کامل محو نکرده است.

 

بیشتر مرمرهای سفید و خاکستری آلاباما، جورجیا، و غرب نیوانگلند، و آن از یول، کلرادو، سنگ‌های تبلور مجدد هستند، و همچنین تعدادی از مرمرهای مجسمه یونانی و ایتالیایی که از دوران باستان مشهور هستند و هنوز در حال استخراج اند. اینها شامل سنگ مرمر پریان، مرمر پنتلیک آتیکا است که فیدیاس، پراکسیتلس و دیگر مجسمه‌سازان یونانی کارهای اصلی خود را در آن اجرا می‌کردند، و سنگ مرمر سفید برفی کارارا که توسط میکل آنژ و آنتونیو کانوا استفاده می‌شد و مورد علاقه مجسمه‌سازان مدرن است. نمای بیرونی گالری ملی هنر در واشنگتن دی سی از سنگ مرمر تنسی است و یادبود لینکلن شامل سنگ مرمرهایی از یول، کلرادو، آلاباما (شفافیت سقف) و جورجیا (مجسمه لینکلن) است.

 

حتی خالص‌ترین سنگ‌های مرمر دگرگونی، مانند آن از کارارا، حاوی برخی مواد معدنی کمکی هستند که در بسیاری از موارد، بخش قابل توجهی از جرم را تشکیل می‌دهند. رایج ترین آنها کوارتز در دانه های گرد کوچک، فلس های میکای بی رنگ یا زرد کم رنگ (مسکوویت و فلوگوپیت)، ورقه های درخشان تیره گرافیت، اکسیدهای آهن، و بلورهای کوچک پیریت هستند.

سنگ مرمر در نمای ساختمان

سنگ مرمر در نمای ساختمان

ساختار مرمرها

بسیاری از مرمرها حاوی مواد معدنی دیگری هستند که معمولاً سیلیکات آهک یا منیزیا هستند. دیوپساید بسیار متداول است و ممکن است سفید یا سبز کم رنگ باشد. ترمولیت تیغه ای سفید و اکتینولیت سبز کم رنگ نیز وجود دارد.

فلدسپات موجود ممکن است یک نوع پتاسیم باشد اما بیشتر پلاژیوکلاز (غنی از سدیم تا غنی از کلسیم) مانند آلبیت، لابرادوریت یا آنورتیت است. اسکاپولیت، انواع مختلف گارنت، وزوویانیت، اسپینل، فورستریت، پریکلاز، بروسیت، تالک، زوئیزیت، ولاستونیت، کلریت، تورمالین، اپیدوت، کندرودیت، بیوتیت، تیتانیت و آپاتیت همگی کانی‌های جانبی ممکن هستند. پیروتیت، اسفالریت و کالکوپیریت نیز ممکن است در مقادیر کم وجود داشته باشند..

این کانی ها ناخالصی های موجود در سنگ آهک اصلی را نشان می دهند که در طی دگرگونی واکنش نشان داده و ترکیبات جدیدی را تشکیل می دهند. آلومینا ترکیبی از خاک رس را نشان می دهد. سیلیکات ها سیلیس خود را از کوارتز و خاک رس می گیرند. آهن از لیمونیت، هماتیت یا پیریت در سنگ رسوبی اولیه به دست آمد. در برخی موارد بستر اصلی رسوبات آهکی را می توان با نوارهای معدنی در سنگ مرمر تشخیص داد. کانی های سیلیکات، در صورت وجود به مقدار قابل توجهی، ممکن است سنگ مرمر را رنگ کنند. به عنوان مثال، سبز در مورد پیروکسن ها و آمفیبول های سبز. قهوه ای در گارنت و وزوویانیت؛ و زرد در اپیدوت، کندرودیت و تیتانیت. رنگ‌های سیاه و خاکستری ناشی از وجود فلس‌های ریز گرافیت است.

نوارهای سنگ کالک سیلیکات ممکن است با نوارهای مرمر متناوب شوند یا گره‌ها و تکه‌هایی را تشکیل دهند که گاهی جلوه‌های تزئینی جالبی را ایجاد می‌کنند، اما به‌دلیل تفاوت زیاد در سختی بین سیلیکات‌ها و کانی‌های کربناته، تکمیل این سنگ‌ها به‌ویژه دشوار است.

ساختار سنگ مرمر

ساختار سنگ مرمر

 

ابعاد فیزیکی و شیمیایی سنگ مرمر

تغییر شکل فیزیکی و تجزیه شیمیایی بعدی مرمرهای دگرگون اغلب باعث ایجاد انواع رنگی و متنوع می شود. تجزیه هماتیت، لیمونیت قهوه‌ای، تالک سبز کم‌رنگ و به‌ویژه سرپانتین سبز یا زرد حاصل از فوستریت و دیوپساید به دست می‌آید که مشخصه اوفیکالسیت‌ها یا عتیقه‌های ورد است. حرکات زمین ممکن است سنگ ها را بشکند و شکاف هایی ایجاد کند که پس از آن با رگه های کلسیت پر می شود. به این ترتیب تیله های برشی زیبا یا رگه دار تولید شده است. گاهی اوقات قطعات شکسته شده توسط جریان سنگ مرمر تحت فشار نورد و گرد شدند.

مرمرهای موسوم به اونیکس از مناطق متحدالمرکز کلسیت یا آراگونیت تشکیل شده است که از محلول های آب سرد در غارها و شکاف ها و اطراف خروجی چشمه ها ته نشین شده است. آنها به معنای دقیق، نه سنگ مرمر هستند و نه اونیکس، زیرا اونیکس واقعی یک کلسدونی نواری است که عمدتاً از دی اکسید سیلیکون تشکیل شده است. سنگ مرمر اونیکس “آلباستر” قدیم بود، اما سنگ مرمر اکنون به عنوان سنگ گچ، یک سنگ سولفات کلسیم تعریف می شود. این تیله ها به دلیل وجود اکسید آهن معمولا قهوه ای یا زرد هستند. نمونه های معروف عبارتند از: giallo antico (“مرمر زرد عتیقه”) از عتیقه های ایتالیایی، سنگ مرمر قرمز خالدار سینا از توسکانی، ذخایر بزرگ مکزیکی در Tecali در نزدیکی مکزیکوسیتی و در El Marmol، کالیفرنیا، و سنگ مرمر اونیکس الجزایری. در ساختمان های کارتاژ و رم استفاده شد و در نزدیکی عود عبدالله در سال 1849 دوباره کشف شد.

انواع سنگ مرمر

انواع سنگ مرمر

 

کاربردها

سنگ مرمر عمدتاً برای ساختمان‌ها و بناهای تاریخی، دکوراسیون داخلی، مجسمه‌سازی، روی میز و وسایل جدید استفاده می‌شود. رنگ و ظاهر مهمترین ویژگی آنهاست. مقاومت در برابر سایش که تابعی از انسجام بین دانه ها و همچنین سختی مواد معدنی تشکیل دهنده است، برای آج کف و پله مهم است. توانایی انتقال نور برای سنگ مرمر مجسمه ای مهم است که درخشش خود را از نفوذ نور از حدود 12.7 تا 38 میلی متر (0.5 تا 1.5 اینچ) از جایی که در سطوح کریستال های عمیق تر منعکس می شود به دست می آورد. سنگ مرمرهای برش خورده، رنگی، سنگ مرمر اونیکس و عتیقه‌های ورد عمدتاً برای دکوراسیون داخلی و برای کارهای جدید مورد استفاده میگیرند. سنگ مرمر مجسمه، با ارزش ترین نوع، باید سفید خالص و اندازه دانه یکنواخت باشد. برای استقامت در استفاده بیرونی، سنگ مرمر باید یکنواخت و بدون متخلخل باشد تا از ورود آب که ممکن است سنگ را تغییر رنگ دهد یا در اثر یخ زدن باعث متلاشی شدن آن شود، جلوگیری کند. همچنین باید عاری از ناخالصی هایی مانند پیریت باشد که ممکن است منجر به لکه شدن یا هوازدگی شود. سنگ مرمرهای کلسیتی که در معرض رطوبت اتمسفر قرار می گیرند و توسط دی اکسید کربن، دی اکسید گوگرد و سایر گازهای موجود در آن اسید ساخته شده اند، سطح نسبتاً صافی را در طول هوازدگی حفظ می کنند. اما سنگ آهک دولومیت ممکن است با سطحی نامنظم و شنی که بلورهای دولومیت از آن خودنمایی می کند، هوا شود.

کانی اصلی سنگ مرمر، کلسیت است و تغییر سختی، عبور نور و سایر خواص این کانی در جهات مختلف، پیامدهای عملی بسیاری در تهیه برخی از مرمرها دارد. بلورهای کلسیت دارای انکسار مضاعف هستند – آنها نور را در دو جهت و نور بیشتری را در یک جهت منتقل می کنند. دال های آماده شده برای استفاده هایی که در آنها شفافیت قابل توجه است، به موازات آن جهت بریده شده اند. خم شدن دال های مرمر به انبساط حرارتی جهت دار بلورهای کلسیت در هنگام گرم شدن نسبت داده شده است.

 

 

استخراج معادن

استفاده از مواد منفجره در استخراج این سنگ به دلیل خطر شکستن سنگ محدود است. در عوض، دستگاه‌های کانال‌کشی که از میله‌های فولادی لبه‌دار اسکنه‌ای استفاده می‌کنند، برش‌هایی به عرض ۵ سانتی‌متر (۲ اینچ) و عمق چند متری ایجاد می‌کنند. در صورت امکان، از درزهای طبیعی موجود در سنگ استفاده می شود و برش ها در جهت آسان ترین شکافتن انجام می شود که نتیجه ازدیاد طول موازی کانی های پلاتی یا فیبری است. اره‌کاری آسیاب در صفحات با مجموعه‌ای از تیغه‌های موازی آهنی انجام می‌شود که به جلو و عقب حرکت . سنگ مرمر ممکن است با ماشین های تراش و چرخ های کربوراندوم تراشیده شود و سپس با درجه های ساینده به طور فزاینده ای ظریف تر پرداخت شود. حتی با دقیق ترین روش های استخراج و ساخت، حداقل نیمی از کل تولید سنگ مرمر زباله است. برخی از این مواد برای کفپوش های ترازو و دیوارهای گچ بری به صورت تراشه ساخته شده اند. در مناطق مختلف از آن برای اکثر مصارف عمده استفاده می شود که برای آن سنگ آهک با کلسیم بالا مناسب است.

استخراج از معادن

استخراج از معادن

 

اما لازم به ذکر است که سنگ قبر های مرمر در صورتی که مرغوبیت نداشته باشند زمانی که در معرض عوامل جوی قرار می گیرند دوام و استحکام خود را از دست می دهند. با توجه به اینکه سنگ هرات بعنوان بهترین سنگ حوزه سنگ قبر شناخته می‌شود پس برند خود را با عنوان “سنگ هرات” به شما عزیزان ارائه کردیم تا تضمینی بر کیفیت، مرغوبیت و نشانگر اطمینان بالا از عملکردمان باشد.

 

انواع رنگ سنگ قبر مرمر شامل سنگ قبر مرمر نباتی، سنگ مزار مرمر سفید، سنگ قبر مرمر سبز، سنگ مزار مرمر صورتی و … است.

تنوع رنگ

تنوع رنگ

مجموعه سنگ هرات همچنین ارائه‌دهنده‌ی انواع سنگ قبر خاص با قیمت و کیفیت مناسب و تنوع سنگ بالا از جمله سنگ قبر مرمر ، سنگ قبر مرمریت ، سنگ قبر نانو، سنگ مزار گرانیت است. برای استعلام قیمت سنگ قبرهای مرمر کلیک کنید.

 

بیشتر بدانید:

https://www.britannica.com

 

2 دیدگاه در “از شگفتی های سنگ مرمر چه میدانید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *