دسته‌بندی نشده

از ماه رمضان چه میدانید؟ همراه با 10 حدیث از ائمه

از ماه رمضان چه میدانید؟ همراه با 10 حدیث از ائمه

رمضان

از ماه رمضان چه میدانید؟ همراه با 10 حدیث از ائمه

از ماه رمضان چه میدانید؟ همراه با 10 حدیث از ائمه

از ماه رمضان چه میدانید؟ همراه با 10 حدیث از ائمه

رمضان (به عربی: رَمَضَان، رمضان) نهمین ماه تقویم اسلامی و ماهی است که اعتقاد بر این است که قرآن بر پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) در آن نازل شده است.

روزه گرفتن در ماه رمضان یکی از پنج رکن اسلام است. این ماه توسط مسلمانان در ساعات روشنایی روز از طلوع فجر تا غروب آفتاب به روزه می گذرد. از نظر اسلام، قرآن در این ماه به پایین ترین بهشت ​​نازل شد و به این ترتیب جبرئیل برای نزول تدریجی بر محمد آماده شد. از این رو محمد به پیروان خود گفت که درهای بهشت ​​در تمام ماه باز و درهای جهنم (جهانم) بسته خواهد شد. سه روز اول ماه بعد، شوال، به جشن می گذرد و به عنوان «جشن افطار» یا عید فطر برگزار می شود.

زمان سنجی

از ماه رمضان چه میدانید؟ همراه با 10 حدیث از ائمه
تقویم اسلامی قمری است: ماه ها با رؤیت اولین هلال ماه شروع می شوند. در نتیجه سال اسلامی 10 تا 11 روز کوتاهتر از سال شمسی است و هیچ فضولی ندارد، [البته] رمضان در تمام فصول هجرت می کند. روز اسلامی بعد از غروب آفتاب شروع می شود.

بسیاری از مسلمانان اصرار دارند که ماه را به‌عنوان آغاز ماه رمضان مشاهده کنند، اما برخی دیگر از زمان محاسبه‌شده ماه نو یا اعلامیه عربستان سعودی برای تعیین شروع ماه استفاده می‌کنند. از آنجایی که ماه نو در یک زمان در سطح جهانی در یک حالت نیست، تاریخ شروع و پایان ماه رمضان بستگی به مشاهده ماه در هر مکان مربوطه دارد. در نتیجه، تاریخ های ماه رمضان در کشورهای مختلف متفاوت است، اما معمولاً فقط یک روز. این به دلیل چرخه ماه است. پیش بینی های نجومی که تقریباً شروع ماه رمضان است در دسترس است.

رویداد ها

ماه رمضان توسط مسلمانان در تمام ماه قمری به همین نام برگزار می شود. ماه اعمال دینی شامل روزه و نماز اضافی است. برخی از وقایع تاریخی مهم در این ماه معمولاً عبارتند از:

2 رمضان، تورات از نظر اسلام به موسی عطا شد.
10 رمضان، وفات خدیجه بنت خویلد، همسر محمد.
12 رمضان، انجیل بر اساس اسلام به عیسی عطا شد.
15 رمضان، ولادت حسن بن علی.
17 رمضان، ولادت ابن عربی.
17 رمضان، وفات عایشه بنت ابوبکر، همسر محمد.
17 رمضان، جنگ بدر به پیروزی مسلمانان رسید.

19 رمضان، امام علی در هنگام نماز توسط عبدالرحمن بن ملجم با شمشیر مسموم به سرش زد.
20 رمضان، فتح مکه توسط محمد.
21 رمضان، خلیفه علی به شهادت رسید.

شب قدر در یکی از ده روز آخر ماه (معمولاً شب های فرد) برگزار می شود. مسلمانان معتقدند این شب که به «شب قدر» نیز معروف است بهتر از هزار ماه است. این اغلب به این صورت تعبیر می شود که نماز خواندن در این شب به طور مساوی با دعای هزار ماه (بیش از 83 سال یعنی یک عمر) ثواب دارد. بسیاری از مسلمانان تمام شب را به نماز می گذرانند.

حدیث

ممنوعیت تلفظ کلمه رمضان به خودی خود
بر اساس احادیث متعدد، رمضان یکی از نام‌های خداوند در اسلام است و به این ترتیب، گفتن فقط «رمضان» در مورد ماه تقویم ممنوع است و باید «ماه رمضان» گفت.

اهل سنت
رسول خدا (ص) فرمود: «رمضان» نگویید، زیرا رمضان نامی از نامهای خداست، بلکه بگویید «ماه رمضان».

او (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم) از گفتن «رمضان» از آنان متنفر بود و می‌گفت: «زیرا نامی از نام‌های خداست، بلکه همانطور که خداوند فرموده است ماه رمضان است».

پیامبر (ص) فرمود: «رمضان آمد» یا «رمضان تمام شد» نگویید، زیرا رمضان نامی از نامهای خداوند متعال است.

رسول خدا (ص) فرمود: فقط «رمضان» نگویید، که رمضان نام خداست، بلکه بگویید «ماه رمضان».

از ابن ابوهریره می‌گوید: «رمضان» نگویید، زیرا رمضان نامی از نام‌های خداوند است، بلکه بگویید «ماه رمضان».

رسول خدا (ص) فرمود: یک نفر از شما نباید بگوید «رمضان را روزه گرفتم»، «صلوات را در ماه رمضان برپا می‌دارم» و «در رمضان فلان و فلان را تولید کردم». همانا رمضان نامی از نامهای خداوند است که عظمت او بزرگوار است. بلکه «ماه رمضان» بگویید همان طور که پروردگارتان در کتابش (یعنی قرآن) فرموده است.

عایشه پرسید: یا رسول اللّه مراد از رمضان چیست؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ای همیره «رمضان» مگو که رمضان نامی از نامهای خداست، بلکه بگوییم «ماه رمضان» معنی کلمه رمضان. این است که [خدا] در این ماه گناهان بندگانش را می سوزاند، یعنی آنها را می بخشد».

شیعه
محمد باقر (علیه السلام) می فرماید: «این رمضان» نگویید، نه «رمضان رفت» و نه «رمضان آمد» که رمضان نامی از نام های خداوند عزّ و جلّ است. نه می آید و نه می رود، زیرا آمدن و رفتن برای چیزی است که جاودانه نیست. بلکه «ماه رمضان» را بگویید، زیرا کلمه «ماه» مصداق اسم است و اسم آن اسم الله جلیل القدر است.

على عليه السلام فرمود: «رمضان» مگو، بلكه «ماه رمضان» بگو، چرا كه نمى دانى رمضان چيست.

علی (علیه السلام) فرمود: «رمضان» مگو، زیرا نمی دانی ماه رمضان چیست. پس کسی که این را می گوید (فقط رمضان)، پس صدقه بدهد و کفاره کفر خود روزه بگیرد. بلكه بگوييد همان گونه كه خداوند عزّ و جلّ فرموده است: «ماه رمضان».

 

 

برای دیدن منبع کلیک کنید.

همچنین در سنگ هرات با عنوان 5 فضیلت بزرگ ماه مبارک رمضان بخوانید.

5 دیدگاه در “از ماه رمضان چه میدانید؟ همراه با 10 حدیث از ائمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *