اطلاعات عمومی, دینی و مذهبی

تاریخچه شیطان پرستی و شیطان پرستی قدیم و جدید

تاریخچه شیطان پرستی و شیطان پرستی قدیم و جدید

تاریخچه شیطان پرستی و شیطان پرستی قدیم و جدید

Satanism یا همان شیطان پرستی به عنوان یک فرهنگ و یک فرقه منحرف اعتقادی است که امروزه مورد توجه است. همچنین از لحاظ تعدد گرایش اعضای این فرقه و رشد سریع آن از سوی جامعه بشری شناختش حائز اهمیت است.

تاریخچه شیطان پرستی

تاریخچه شیطان پرستی را بدین شرح میشود بیان کرد:

برخی آن را مربوط به قرون 16-15 میلادی میدانند و برخی دیگران را به قرون ابتدایی پیدایش بشر، ولی از شواهد و قرائن چنین بر می آید که پیدایش شیطان پرستی در آمریکای جنوبی، آفریقای مرکزی به قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) بر میگردد. این عقیده با کشف برخی از اجساد مومیایی شده و مکانهای قربانی بر شیطان مورد تأیید قرار گرفته است. عده ای دیگر قائلند از زمانی که بشر نسبت به تاریکی و وجود شیطان و شیطان پرستی شکل گرفت. به عنوان مثال در آفریقای مرکزی و در دشتهای کویر آن قاره قبيله معروفی به نام “او کاچا” میباشند که شیطان را به عنوان قدرت مطلق زمین و آسمانها و خالق آن میدانند.

1. شیطان پرستی قدیم

همان طور که در تاریخچه شیطان پرستی ذکر گردید شیطان پرستی به قبل از میلاد مسیح (ع) بر میگردد. اما اصولاً برخی شیطان پرستی قدیم را مربوط به قرون وسطی میدانند. شیطان پرستی قدیم از لحاظ معنی و از لحاظ اعمال مسلماً به شیطان پرستی کنونی بسیار تفاوت دارد. شاید بتوان گفت چیزی که به عنوان شیطان پرستی امروزی در جوامع گوناگون قرار دارد و شیطان پرستی قدیم یا قرون وسطی نیست. بلکه این شیطان پرستی به طور کلی محکوم شده است و شیطان پرستی جدید با آن مبارزه برخواسته است. اما هنوز عده زیادی آن را قبول دارند و به احترام میگذارند و قوانین آن را اجرا میکنند.

شیطان پرستی قدیم استفاده از کمک شیطان در کارهای زیان آور و کمک به برخی پادشاهان در جنگ ها بوده است و حتی همسر پادشاه فرانسه در قرن 13 میلادی برای نجات شوهر خود از مرگ مراسم شیطان قرون وسطایی را انجام داد. شیطان پرستان قدیمی اعتقاد دارند که شیطان وجود دارد و قدرت او عظیم تریم قدرت در جهان است. شیطان پرستی مخالف با مسیحیت و کلیسا است و دقیقاً در مراسم خود اعمال ضدّ مسیحی انجام میدهد.

یزیدیان یا شیطان پرستان قدیمی

کوه سنجار به طول شصت مایل و با ارتفاع حدود 4914 پا در دل صحرا و در فاصله 80 مایلی غرب شهر موصول واقع شده است. دامنه این کوه محل اصلی زندگی فرقه یزیدیان یا شیطان پرستی قدیمی است. این فرقه مرشد و رئیس خود را شیخ شرف الدين ابو الفضائلي ابن مسافر بن السماعيل بين موسی بن مروان بن حسن بن مروان میدانند وی مرشد طریقت صوفیه است. در سال 467 هـ. ق در روستای بیت فار در جنوب بعلبک لبنان به دنیا آمد و معاصر و دوست عبدالقادر گیلانی مؤسس طريقت صوفیه قادریه است.

وی در روستای لاشم در 36 مایلی شمال شرقی موصل به گوشه نشینی و ریاضت پرداخت. و در هکاریه در منطقه کردستان عراق و نزدیک موصل در خانقاه دفن شد شیخ عبدالقادر گیلانی در وصف او میگوید اگر پیامبری با تلاش و مجاهدت بدست می آمد عدی بن مسافر آن را به دست می آورد.

بعد از از شیخ عدی این فرقه را دچار انحراف شد. جانشینان وی نیمه خدایانی هستند که در اساطیر یزید به همراه فرشتگان و ملک طاوس در آفرینش جهان نام آنها برده میشود. یزیدیان میراث خود را احیاء کرده و به اصل زرتشتیخود بازگشتند آنان پس از آن که ظاهراً مسلمان شدند معتقد به امامت یزید و سپس الویت او شدند تعدادی از خدایان را با او شریک نموده و شروع به پرستش آنها کردند. آنها شیخ عهدی را در بالاترین رتبه ها قرار دادند. بعد از عدی، صخر برادر او سپس ابوالبرکات و بعد پسر او عدی و سپس حسن بن ابوالبركات و بعد محمد شريف الدين و يوسف زين الدين و عزّالدین به ترتیب رهبر این گروه شدند درباره وجه نام گذاری این گروه به یزیدیه و این که مراد از یزید چه کسی است و نقش عدی چیست و این باورها از چه زمانی پیدا شده است نظریات متعددی ذکر شده است.

اعتقادات یزیدیان و شیطان پرستان قدیم

يزيديان لباس آبی نمیپوشند و آن را حرام میدانند آنها لباس سفید را لباس اهل بهشت میدانند و از آن بیشتر استفاده میکنند. رهبر آنها غالباً لباس سیاه میپوشد و مردها فرقه ای از پشم سیاه روی پیراهن میپوشند که از آن را مقدس میدانند. تقویم آنها آنها شمسی و آغاز سال آنها روز چهارشنبه هفته اول ماه آوریل است. در شب چهارشنبه قربانی میکنند و میپزند و تا سپیده دم باید آن را بخورند.

کردهای یزیدی زبان کردی را زبان خدا و انبیاء میدانند و آن را مقدس می شمردند و معتقدند یزیدیان همگی از نسل آدم و سایر بشر از نسل مشترک آدم و حوا هستند. یزیدیان دو کتاب مقدس دارند به نام جلوه و مصحف رش که در مورد مؤلف و تاریخ کتابت آن اختلاف نظر و ابهام وجود دارد اکثر این فرقه بیسواد هستند. مخفی نگه داشتن نسخ این کتاب و زبان رمزی و خاص بودن این دو کتاب از جمله عواملی است که موجب این ابهام شده است.

  • توضیح در مورد دو کتاب به شرح ذیل است:
  1. كتاب جلوه دارای پنج فصل و 490 کلمه است در این جزوه ملک طاوس از قدرت و کارهای خود سخن میگوید و آن چه را برای یزیدیه انجام داده بر شمرد این مکتوب منسوب به شیخ عدی بن مسافر است که آن از پیش از مرگ به فخرالدین سپرده است.
  2. مصحف رش، این کلمه به زبان کردی یعنی نوشتار سیاه است این جزوه حدود 750 کلمه دارد. مطالب آن عبارتند از سخن از خلق آسمانها و زمین و آن چه در اوست آفرینش فرشتگان و اعمال آنها عنش آدم و حوا و اخراج آنها از بهشت ارسال شیخ عدی به روستای لالشم، نزول ملک طاووس و نصب پادشاهان یزیدیه مقاومت و مخالفت یهود نصاری مسلمانان و ایرانیان با او، یزیدیه از نسل آدم و و سایرین از آدم و حوا هستند. ضمناً در این مکتوبات شرایع آنها و امور حلال و حرام در مورد ازدواج، روزه، نماز، حج، زكات زیارت و تجهیز مردگان آمده است.

شيطان پرستی جدید

شیطان پرستی جدید برخلاف شیطان پرستی قدیم اعتقادی به وجود شيطان خارجی ندارند. بلکه شیطان را در طبیت و در وجود هر انسانی میداند و در باطن هر کس شیطان وجود دارد. مراسم شیطان پرستی جدید مراسمی است برای دعوت از شیطان باطنی و حس اهریمنی درونی که با اعمال جنسی آرام و ارضاء می شود. آن جسم پرست هستند و اعتقاد دارند هر آنچه که وجود دارد مدیون آلت تناسلی آدمی است و دیگر این که انسان باید کاملترین لذت جسمانی را در این دنیا ببرد.

شیطان پرستی جدید از نیمه قرن 16 آغاز شد پاترین دومدیچی از خانواده بزرگ یهودی و دختر لورنز جادوگر بزرگ همسر هنری دوم پادشاه فرانسه بود. بعد از مرگ همسرش مراسم بلک مس Black Mass را در بین اشراف و در باریان فرانسه بنیان گذاشت. این مراسم از روی مدل آیینهای جادویی با روی باستانی و بدوی و گردهمآیی های جادوگران در قرون وسطی بازسازی شد و در مدت کوتاهی به دربار سایر کشورهای اروپایی از جمله انگلستان آلمان و اتریش راه یافت.

پس از مدتی کودکان ناخواسته زیادی از پدران نا معلوم به وجود آمدند در این جا بود که «کاترین دشی» با نام مستعار لاوازین مراسم اتاق درخشان طراحی شد و آیین شیطان پرستی را تکمیل کرد. این مراسم باز تولید آیین قربانی انسان بدوی بود. اتاق درخشان کاملا سیاه پوش و تنها منبع روشنایی آن شمع بوده. در این اتاق نوزادان ناخواسته قربانی میشدند و خونشان به شیطان تقدیم میشد. این آیین ها در طول قرنهای 17-18 میلادی در قابل گروهای سرّی که توسط اسراف ایجاد و رهبری میشد ادامه یافت. گروه هایی نظیر ژرمن باکس پسران نیمه شب و موباکس ها و غيره و شاخه های متعددی داشتند.

در اویل قرن 19 میلادی بعضی از اشراف انگلستان که عضو گروه فراماسونری بودند به رهبری سر فرانسیس دا شود. گروه شیطان پرستانی را به نام باشگاه آتش جهنم در شهر لندن تأسیس نمودند و از اویل قرن نوزدهم شهر لندن مرکز شیطان پرستی در اروپا گردید.

منبع: کتاب فتنه شیطان (شیطان پرستی)، سعید سوری لکی، ۱۳۹۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *