اطلاعات عمومی, دینی و مذهبی

شیطان در ادیان سه گانه اسلام، یهودیت و مسیحیت

شیطان در ادیان سه گانه اسلام، یهودیت و مسیحیت

شیطان در ادیان سه گانه اسلام، یهودیت و مسیحیت

۱- آیین اسلام

شیطان دشمن سر سخت انسان است که از خلقت حضرت آدم نا به امروز پی در پی در صدد گمراه کردن او بوده. به همین جهت شناخت و نحوه مواجهه با او از موضوعات مهم قرآنی است. در قرآن درباره شیطان آمده است: شیطان موجودی از گروه جنیان است چون جنیان از جنس آتش بی دود هستند، بنابراین شیطان نیز آتش است. او در مقابل خداوند دست به طغیان زد. علت کفر و عصیان شیطان در مقابل خداوند به دلیل تمرد از سجده در برابر انسان بود. شیطان دشمن سر سخت انسان است. دگرگون کند، او توانسته است با تسلط بر بعضی از انسانها آنان را گمراه کند و یاد خدا را از خاطر آنها محو نماید.

  • اسامی و صفات دیگر شیطان در قرآن

ابلیس که موجودی است که حقیقی و زنده با شعور مکلف نامرئی و فریب کار همان که از فرمان خدا سرپیچی نمود و هم اکنون هم مردم را فریب میدهد و بر انجام گناه و خلاف تشویق می کند. لفظ ابلیس یازده بار در قرآن آمده که جز دو مورد بقیه مربوط به خلقت آدم (ع) است. از جمله «همانا شما آدمیان را بیافریدیم و سپس شکل دادیم و پس از آن به فرشتگان امر کردیم تا بر آدم سجده کنند همه سجده کردند مگر ابلیس که از سجده کنندگان نبود. «چون فرمان سجده بر آدم رسید، همگی اطاعت کردند جز ابلیس که از سجده بر آدم امتناع ورزید. خداوند فرمود: ای ابلیس چه شد تو را که با دیگران بر آدم سجده نکردی؟»

کلمه وسواس در قرآن پنج بار استعلام شده به صورت زیر است:

  •  من شر الوسواس الخناس الذي يوسوس صدور الناس
  •  فوس س لهما الشيطان»
  •  فوسوس اليه الشيطان»

کلمه شیطان در عربی الشیطان به معنی خطاکار متجاوز و دشمن است.

شیطان در ادیان سه گانه اسلام، یهودیت و مسیحیت

۲-  آیین یهودیت

شیطان در یهودیت در لغت به معنای دشمن یا تهمت زننده است و همین طور نام فرشته هایی است که مؤمنین را مورد محک قرار میدهد شیطان در یهود به عنوان دشمن خدا شناخته نشده است بلکه خادم خداست که وظیفه دارد ایمان بشیریت را مورد آزمایش قرار دهد.

۳- آیین مسیح

در بسیاری از شاخه های مسیحیت شیطان قبل از آن که از درگاه خدا طرد شود، یک موجود روحانی یا فرشته که در خدمت خداوندگار بوده است، گفته میشود. شیطان از درگاه خداوند به دلیل غرور بیش از حد و خود پرستی طرد شده او موجب معصیت اصلی انسان در درگاه خداوند شد و در نتیجه از بهشت عدن اخراج شود.

از شیطان در کتاب یونانی و یا بلوس به عنوان روح پلید نام برده شده که معنای تهمت زننده که به ناحق دیگران را متهم میکند و از هی PEVIL از فعلی به معنای پرت کردن یا انتقالی دادن نشأت گرفته شده است. در حالی که لاوی ادعا که این واژه از زبان سانسکریت (PEVIL) مشتق شده و به معنای الهه است. گرچه این ادعا نادرست به نظر می آید.

مشخصات مشترک شیطان در اقوام مختلف

عدد شیطان شش است که عدد حیوان است و اشاره به آزاد کردن ذات جسمانی و نقسانی انسان دارد. رنگ شیطان قرمز است. قرمز رنگ هیجانات و احساست است و شیطان قیم و نگهبان شهوت قدرت، خشم، شادمانی خوشی و ناراحتی است. نماد شیطان آتش است و آتش نماد مناسبی است برای طغیان هیجانات ویرانی و هوس دو نماد اساسی آتش و شیطان هستند. نماد انسانی شیطان قدرت هوس و هیجانات درونی است به معنای آزاد کردن هیجانات درونی است، به معنای آزاد کردن کس و آن چیز که باعث آزار و اذیت میشود.

منبع: کتاب فتنه شیطان (شیطان پرستی)، سعید سوری لکی، ۱۳۹۲

1 دیدگاه در “شیطان در ادیان سه گانه اسلام، یهودیت و مسیحیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *