دسته‌بندی نشده

خودکشی در نظر دین اسلام

خودکشی-در-نظر-دین-اسلام

خودکشی در نظر دین اسلام

در این مطلب از مجموعه سنگ هرات با موضوع خودکشی در نظر دین اسلام  همراه شما هستیم و در نهایت سنگ هرات شما را با عوامل خودکشی در جامعه و راه های جلوگیری از آن آشنا میسازد. با مجموعه سنگ هرات همراه باشید.

 

خودکشی در نظر اسلام

خودکشی در نظر اسلام

اسلام(Islam)

اسلام با جمعیتی نزدیک به 1.9 میلیارد نفر و حضور گسترده در نزدیک به 50 کشور و منطقه، دومین دین بزرگ جهان است. بر اساس یک نظرسنجی منتشر شده در سال 2020، 1.9 میلیارد نفر پیرو اسلام هستند که حدود 24.9٪ از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. اکثریت کشورهای مسلمان در آسیا (یک سوم از جنوب آسیا) و منطقه ای از آفریقا هستند. اکثر آنها به عنوان کشورهای با درآمد کم و متوسط طبقه بندی می شوند. باتوجه به اینکه خودکشی چهارمین علت مرگ و میر در جهان است

خودکشی (Suicide)

خودکشی پدیده پیچیده‌ای است و می‌تواند علل گوناگون و پیچیده‌ای داشته باشد. ناامیدی، اختلالات روانی (نظیر افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، اختلال طیف اوتیسم)، اختلات فیزیکی (مانند سندرم خستگی مزمن)، شکست عشقی، اعتیاد به الکل، سوء مصرف مواد یا دارو، می‌توانند به خودکشی ربط داشته باشد و ثابت شده که این عوامل فرد را بیشتر در معرض خودکشی قرار می‌دهد.

خودکشی در نظر دین اسلام

دیدگاه‌های مربوط به خودکشی تحت تأثیر درون‌مایه‌های زیستی متنوعی نظیر مذهب، افتخار و معنای زندگی قرار دارد. ادیان ابراهیمی به‌طور سنتی خودکشی را وهن خداوند تلقی می‌کنند. خودکشی در فرهنگ اسلامی به معنای عقب‌نشینی از نیل به‌غایت کمال و سقوط به وادی حسرت و ناکامی و شقاوت ابدی در جهنم است.

خودکشی یا اِنتحار (suicide) پایان دادن آگاهانهِ زندگی به دست خود فرد است. در بیشتر مکاتب اخلاقی و حقوقی و همچنین ادیان الهی، خودکشی امری ناپسند به‌شمار رفته و اقدام به خودکشی را جرم و گناه می‌دانند و برای آن عذابی سخت در روز قیامت وعده داده شده است.  

خودکشی براساس آمارهای بین‌المللی یکی از ده علت اصلی مرگ در بیشتر کشورهای دنیا است. رواج خودکشی با عواملی از جمله درون‌گرایی، اختلالات روانی، حفظ آبرو، عوامل خانوادگی، آسیب‌های اجتماعی، ضعف اعتقادات مذهبی و بی‌هنجاری مرتبط دانسته شده است.

خودکشی در نظر دین اسلام

خودکشی در نظر دین اسلام

 

خودکشی از نظر فقیهان شیعه و اهل سنت

فقیهان شیعه و اهل سنت خودکشی را از گناهان کبیره و خودکشی کننده (مُنتَحِر) را فاسق دانسته‌اند. برای حرمت آن به آیات، روایات، اجماع فقیهان و عقل و سیره عقلا استناد شده است. خودکشی به سبب اضطرار یا وجود مصلحتی مهم‌تر مانند حفظ جان مسلمانان جایز دانسته شده است؛ اگرچه در مواردی مانند آسان‌مرگی (اتانازی) اغلب فقهای معاصر به جایز نبودن همه راه‌های آن حکم داده‌اند.  

در منابع فقهی، در ابوابی مانند قتل عمد و وصیت، احکامی برای شخص منتحر گفته شده است. معذور نبودن شخص بر خودکشی حتی در صورت وجود اکراه، عدم پذیرش وصیت شخص منتحر، مجازات معاونت در خودکشی، سقوط دیه و… ازجمله این احکام است.  

مسلماً در زندگی هر انسان، ناراحتی ها و یا شکست هایی پیش می آید که دنیا را در چشم انسان تیره و تار می کند. در این حالت انسان ها دو گونه اند؛ عده ای از میان این غرقاب مشکلات، سر بلند می کنند و با همه سختی ها و با توکّل بر خداوند، شروع به سازندگی دوباره می کنند. اما در مقابل عده دیگری هستند که مشکلات را تاب نیاورده و کمر خم کرده و به انزوا کشیده می شوند. تا حدی که بدتر از آن دست به خود کشی می زنند. اگر انسان به منطق اسلام آشنا باشد درمی یابد که مرگ انتهای راه نیست بلکه ابتدا راهی است بدون پایان. پس خود کشی هیچ کمکی به انسان نمی کند. مضافاً بر این که هیچ مشکلی در دنیا آن قدر ارزش ندارد که انسان در برابر آن، جان با ارزشش را بگیرد.  

خودکشی در نظر دین اسلام

خودکشی در نظر دین اسلام

   

خودکشی از دیدگاه اسلام

از دیدگاه اسلام مالک همه چیز از جمله انسان، خداوند است و اوست که حق تصرف در جهان و انسان را دارد. آن جا که او رخصت دهد، مجاز و جایى که او اذن ندهد، غیرمجاز است. از جمله موارد، کشتن انسان است. در این موضوع هیچ تفاوتى بین انتحار و دیگر کشى (کشتن دیگران) نیست، چرا که این کار سلب حق حیات از خود و یا دیگرى است. خداى سبحان انسان را از این امر برحذر داشته. مى‏فرماید: «و آن کس که انسانى را بدون این که قاتل باشد و یا در زمین فساد کند بکشد گویا همه مردم را کشته است».

   

مرگ و حیات یک نفر، اگر چه مساوى با مرگ و حیات اجتماع نیست، اما شباهتى به آن دارد، از این‏ رو در جایى که اذن خداوند نیست، انجام دادن آن حرام و گناه کبیره است. این نفس فرقی ندارد که دیگری باشد یا نفس خود و انسان دست به خود کشی زند.  

خودکشی از دیدگاه اسلام

خودکشی از دیدگاه اسلام

  

امام باقر (ع) فرموده ‏اند: «مؤمن به هر بلایى مبتلا مى‏شود و با هر نوع مرگی مى‏میرد ولى انتحار نمى‏کند. »

   

امام صادق (ع) درباره عاقبت آن می فرمایند: « هر کس خودکشی کند، برای همیشه در آتش جهنم می ماند…» این روایات و نمونه های دیگر نشان از شدت برخورد اسلام با این پدیده دارد. پس هرگز به آن به عنوان یک راه حل نگاه نکنید. اگر چه دیگران متوجه این عمل نشوند و بسیار طبیعی نشان داده شود، ولی در واقع و نزد خداوند ، چیزی مخفی نیست. مطمئن باشید اگر در مسیر درست گام بردارید بعد از مدت کوتاهی همه نظرات را به خود جلب خواهید کرد و موجب افتخار خواهید شد.  

خودکشی از دیدگاه اسلام

خودکشی از دیدگاه اسلام

  

چند توصیه:  

  1. سعی کنید به طرق مختلف ایمان خود را پرورش داده و قوی کنید.

   

  1. با افراد شاد، خوشبین و امیدوار، مجالست داشته باشید و از روحیه آنان الهام بگیرید.

   

  1. به شدت از منفى گرایى بر حذر باشید و افکار منفى را از خود دور کنید.

   

  1. با هسته‏ هاى مشاوره در این زمینه ارتباط داشته باشید

 

Wp10107829 سنگ هرات خودکشی در نظر دین اسلام

 

خودکشى به یقین از گناهان کبیره است، و مالکیّت انسان نسبت به نفس خویش، نمى تواند دلیل بر خودکشى شود. همان گونه که مالکیّت انسان نسبت به اموالش، نمى تواند مجوّز آتش زدن آن گردد. البتّه باید تمام مراسم را براى این گونه افراد مانند مسلمان عادّى انجام داد، و براى نجات آنها دعا کرد، شاید مشمول عفو الهى واقع شوند. در سنگ هرات درباره دعاهای مستحب در آرامستان‌ها و قبرستان‌ها بیشتر بخوانید.

 

 

بیشتر بدانید:

https://www.who.int

http://www.ncbi.nlm.nih.gov

4 دیدگاه در “خودکشی در نظر دین اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *