دینی و مذهبی

عواملی که باعث عذاب قبر میشود چیست؟

بهشت واقعی چیست، کجاست و چه شکلیست؟

عواملی که باعث عذاب قبر میشود چیست؟

بعضی از اعمال است که باعث عذاب و فشار قبر میشود و انسان را در جایی که هیچ فریادرسی ندارد به عذابی دردناک مبتلا می کند که باید با آن عذاب انس گرفته و بسازد. در این جا لازم است که آنها را بشناسیم که عذاب قبر را چه چیزهایی زیاد می کند. «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضِيقِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضَغْطَةِ القبر».

خداوندا از عذاب و تنگی و فشار قبر به تو پناه میبرم. قطعا برای نجات از هر مصیبتی باید عوامل ایجاد آن مصیبت را کشف کنیم تا با پیشگیری از پدید آمدن آن عوامل راه ابتلاء را سد کنیم. در روایات نبوی آمده است که فشار قبر به دلیل تضییع نعمت هاست. رسول خدا صه در این باره میفرماید: الْقَبْرُ لِلْمُؤْمِن كَفَّارَةٌ لِمَا كَانَ مِنْهُ مِنْ تَضييع النِّعَمِ؛ فشار قبر برای مؤمن کفّاره نعمتهایی است که تباه کرده است.» با توجه به روایات به چندتای از آنها اشاره میکـنیم:

۱. نماز بدون وضو

جایی که انسان برای نماز باید غسل کند اگر بدون غسل و تیمم نماز بخواند یا جایی که باید وضو بگیرد اگر بدون وضو نماز بخواند، موجب عذاب قبر میشود. صفوان بن مهران از امام صادق الله روایت کرده است که آن حضرت فرمود شخص مؤمنی از دنیا رفت بعد از دفنش ملائکه :گفتند ماموریت داریم که صد تازیانه به او را در قبرش نشاندند و تو بزنیم.

مؤمن گفت: طاقت ندارم.

گفتند: پنجاه ضربه شلاق میزنیم.

گفت: طاقت ندارم.

گفتند: ده ضربه

گفت: طاقت ندارم تا رسید به یک ضربه.

گفتند: چاره ای نیست باید یک ضربه را به تو بزنیم.

گفت: چرا و به چه علت باید یک ضربه شلاق به من مؤمن بزنید؟

گفتند برای اینکه روزی نماز بدون وضو خواندی و دیگر این که بر ضعیفی گذشتی در حالی که قادر بر یاریش بودی اما او را یاری نکردی، پس او را تازیانه ای زدند که در اثر آن قبرش پر از آتش شد.

عواملی که باعث عذاب قبر میشود چیست؟

عواملی که باعث عذاب قبر میشود چیست؟

عواملی که باعث عذاب قبر میشود چیست؟

۲ . سخن چینی

از جمله چیزهایی که باعث عذاب قبر میشود سخن چینی و حرف مردم را به دیگران رساند است و لو این که آن حرف راست باشد. حضرت امیرالمؤمنین الله فرمود: عذاب قبر به جهت سخن چینی و نمامی به وجود می آید. از ابن عباس نقل شده است که گوید: سیزده نوع عذاب قبر جهت نمامی و سخن چینی است.

در وصیت های حضرت رسول به علی آمده است که فرمود: یا علی از نمامی بپرهیز؛ زیرا آن باعث عذاب قبر میشود. از جمله عذابهای قبر برای نمام این است که او در عالم برزخ از قیافه انسان بیرون میرود و به شکل خوک و الاغ در می آید. چنانچه از حضرت رسول ص نقل شده که فرمود: شبی که مرا به آسمانها بردند در عالم برزخ زنی را دیدم که سرش سر خوک و بدنش مانند الاغ بود و با هزار هزار نوع عذاب، او را مجازات می کردند.

اصحاب عرض کردند یا رسول الله عمل او در دنیا چه بوده است؟ فرمود: عمل او سخن چینی و دروغ گویی بوده است. نیز فرمود هر کس به قصد سخن چینی و نمامی در میان دو نفر قدم بردارد، خداوند آتشی را بر او سلطه میسازد که از هنگام دفن تا روز قیامت او را بسوزاند و چون در قیامت از قبر خود بیرون آید اژدهایی را بر او مسلط میکند که پیوسته بدنش را نیش زند تا این که به دوزخ داخل شود.

۳. غیبت

بدگویی کردن و غیبت نمودن از دیگران موجب عذاب قبر است. از ابن عباس نقل شده است غیبت و بدگویی کردن از مردم، عذاب قبر را فراهم میکند و یک سوم عذاب قبر به سبب است. غیبت از جمله عذابهای عالم قبر این است که غیبت کنندگان، سینه و صورت های خود را با ناخنهای خود میخراشند. حضرت رسول اله فرمود: در شب معراج به قومی برخورد کردم که ناخن های آنها از مس بود آنان سینه و صورتهای خود را با آنها می خراشیدند.

از جبرئیل پرسیدم اینها چه کسانی هستند و عمل آنها چه بوده است؟ گفت: اینها کسانی هستند که غیبت مردم را می کردند و گوشت آنان را به وسیله غیبت میخوردند و آبروی آنها را هتک می کردند.

عواملی که باعث عذاب قبر میشود چیست؟

۴. اجتناب نکردن از بول

از حضرت علی الله روایت شده است اجتناب نکردن از بول و ترشحات آن باعث عذاب و فشار قبر میشود. مانند این که انسان ایستاده یا روی زمین سخت بول کند. به طوری که قطرات آن بدن و لباسش ترشح نماید و بعدا بدن و لباس را برای نماز آب نکشد.

جابر بن عبدالله میگوید همراه پیامبر ا عبور می کردیم تا به کنار دو قبر رسیدیم آن حضرت فرمود صاحبان این دو قبر اکنون عذاب میشوند عذاب یکی از اینها به این جهت است که در دنیا غیبت مردم را میکرد و عذاب دیگری به این علت بوده که از پاشیدن قطرات بول به بدنش پرهیز نداشته است.

۵. دوری کردن از همسر

هم خوابی نکردن با زن نزدیکی نکردن با او و به خواسته طبیعی او توجه نکردن موجب عذاب و فشار قبر میشود. چنانچه حضرت علی الله فرمود دوری کردن مرد از همسر خود موجب عذاب قبر میشود.

2 دیدگاه در “عواملی که باعث عذاب قبر میشود چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *