اطلاعات عمومی, دینی و مذهبی

راه های نفوذ شیطان به انسان از نظر آیات قرآن و احادیث

راه های نفوذ شیطان به انسان از نظر آیات قرآن و احادیث

راه های نفوذ شیطان به انسان از نظر آیات قرآن و احادیث

1- زینت دادن کارهای ناپسند

از کارهای دیگر شیطان که سرلوحه برنامه اوست زینت دادن کارهای ناپسند در نظر انسان است. چنانکه خداوند در آیه 39 سوره حجر میفرماید: شیطان گفت: «قَالَ رَبِّ. بَمَا أَعْوَيتَنى لَازَدُيُنَنَّ لَهُم فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغوِيَنَّهُم أَجَمِعَينَ»:آنگاه شیطان مهلت یافت به معارضه با خدا برخاست و گفت خدایا چنانکه مرا گمراه کردی، من نیز در زمین همه چیز را در نظر فرزندان آدم جلوه میدهم تا از یاد تو غافل شوند.

2- وعده دادن های دروغ

شیطان با وعده دادنهای دروغ خود به دنبال جذب افراد و گمراه کردن از راه درست آنان است. قرآن آيه 22 سوره ابرهیم می آورد: « وَ قَالَ الشَّيطنُ لَمَّا قُضِيَ الأَمرُوانَّ الله وَعَدَكُم وَعَدَ الحَقَّ وَ وَعَد لكم فَأَخلَفْتُكُم وَ مَا كَانَ لِيَ عَلَيكُم مُنْ سُلطنَ إِلا أَن دَعَوتُكَم فَاستَجِيبُم لِي فَلَا تَلُو مُونِي وَلوُا أَنفُسَكُم مَّا أَنَّا بِمُصرِكُم وَ ما أَنتُم يُمصِرخِيَّ إِنِّي كَفَرتُ بما أنترَكْتُمُونِ مِن قَتَلُ إِنَّ الظَّلْمِيِنُ لَهُم عَذَابٌ أَلِيمٍ»:

و شیطان هنگامی که کار تمام میشود میگوید خداوند به شما وعده حق داد و من به شما وعده دروغ دادم و تخلف کردم. من به شما تسلطی نداشتم، جز این که دعوتتان کردم و شما دعوت مرا پذیرفتید. دعوتی که بالعاب و فریب توأم بود و عده ای گول آن را خوردند و به جاده انحراف کشیده شدند.

راه های نفوذ شیطان به انسان از نظر آیات قرآن و احادیث

3- ابعاد فراموشی در انسان

شيطان وسایلی بر می انگیزد که انسان یاد خدا را فراموش کند. چنانکه در آيه 36 سوره زخرف میفرماید: «وَ مَن يَعشُ عَن ذِكرِ الرَّحْمنِ نُقيض له و شَيْطَناً فَهُوَ لَه و قَرِينٌ»: و هر کس از یاد خدا روی گردان شود، شیطان را به سراغ او میفرستم، پس همواره شیطان همنشین وی خواهد بود.

راه های نفوذ شیطان به انسان از نظر آیات قرآن و احادیث

راه های نفوذ شیطان به انسان از نظر آیات قرآن و احادیث

4- ترساندن انسان از فقر

خداوند در آیه 268 سوره بقره می فرماید: الشَّيطنُ يَعِدُكُم الْفَقَرَوَ يَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاءِ وَ اللَّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِنهُ وَفَضلاً وَ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»:شیطان شما را وعده فقر تهی دستی میدهد و شما را به کارهای بخیلی فرمان میدهد. و خدا شما را وعده میدهد و خداوند فضل و رحمت بی منتهاست.

همچنین در آیه 175 سوره آل عمران می آورد: «إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيطنُ يُخَوفُ أولاءَهُ وفَلا تَخَافُدهم و خَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ»: این فقط شیطان است که پیروان خود را میترساند از آنها بترسید و اگر ایمان دارید تنها از من بترسید.

راه های نفوذ شیطان به انسان از نظر آیات قرآن و احادیث

5- دعوت به کارهای ناپسند

کار دیگر شیطان دعوت آنان به فحشا و منکر است که در آیه 21 سوره نور آمده: «يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَ امنوالا تَتَّبعوا خُطُواتِ الشَّيطنُ وَ مَن يَتَّع خُطُواتِ الشَّيطنُ ففَأَنَّهُ وَ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَ لَولَا فَضِلُ اللَّهِ عَلَيكُم وَ رَحمَتُهُ و مازکی مِنكُم مِّن أَجَدِأَ بَداً وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزِكَّى مَن يَشَاءُ وَ اللَّهُ سَمِيعُ عَلِيمٌ»:ای کسانی که ایمان آورده اید از گامهای شیطان پیروی نکنید. هر کس پیرو شیطان شود گمراهش می سازد، زیرا او به فحشا و منکر فرمان میدهد. غضب راهزن عقل و غول پر خطر حاده پیامبر باطنی انسان است که به عنوان یکی از راه های نفوذ شیطان به قلب آدمی معرفی شده است.

راه های نفوذ شیطان به انسان

راه های نفوذ شیطان به انسان

اما محمد باقر عليه السلام میفرمایند: غضب پاره آتشی است از شیطان که در باطن فرزند آدم است و هرگاه یکی از شما غضب کند، چشم هایش سرخ شود و رگهای گردنش با کند شیطان در وجودش وارد میشود و برا و مسلط می گردد.

6- شهوت

شهوت از برنده ترین اسلحه های شیطان است. سوره نور آیه 21: «يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنوا إِلا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيطنُ وَ مَن يَتَّبِع خُطُواتِ الشَّيطَنِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَلُولاً فَضلُ اللَّهِ عَلَيكُم وَ رَحمَتُهُ و ما زَكَى مِنكَ مِن أَجَداً بَدًّا وَلَكِنَّ الله رَنزَكِّي مَن يَشَاءُ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» ای کسانی که ایمان آورده اید از گامهای شیطان پیروی نکنید. هر کس پیرو شیطان شود او به فحشاء و منکر فرمان دهد.

منبع: کتاب فتنه شیطان (شیطان پرستی)، سعید سوری لکی، ۱۳۹۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *