دینی و مذهبی

روزه چیست و بر چند قسم است؟ حکمت روزه گرفتن

روزه چیست و بر چند قسم است؟ حکمت روزه گرفتن

روزه چیست و بر چند قسم است؟ حکمت روزه گرفتن

روزه از آداب مذهبی است که برای معتقدین به عنوان وسیله‌ای برای تقرب به خداوند، آمادگی برای مراسم مذهبی، پالایش بدن در راستای درک امور معنوی، کفّاره تخطی از مقررات مذهبی، و عزاداری برای انسان‌های درگذشته کاربرد دارد. زیربنای همه این کاربردهای روزه، تمایل انسان به پدیدآوردن شرایط جسمی و روانی است که وسیله‌ای برای ارتباط میان شخص با خدای خود ایجاد می‌کنند و در نتیجه جایگاه نیازهای معنوی را اعتلاء بخشیده و خواسته‌های مادی را کوتاه می‌نمایند.

افزایش اراده و کف نفس و نیز ایجاد حسّ شفقت نسبت به نیازمندان از ارزش‌های روزه به‌شمار می‌آیند. روزه ماه رمضان از ستون‌های دین اسلام شمرده می‌شود و بر همهٔ مسلمانان بالغ، عاقل و سالم واجب است در این ماه روزه بگیرند.

روزه چیست و بر چند قسم است؟

روزه چیست و بر چند قسم است؟

روزه چیست و بر چند قسم است؟

روزه یعنی شخص تصمیم داشته باشد برای انجام دادن فرمان خداوند، از اذان صبح تا مغرب کاری که روزه را باطل می کند، انجام ندهد. روزه چهار قسم است:

  1.  روزه واجب
  2.  روزه مستحب
  3.  روزه حرام
  4.  روزه مکروه

اقسام روزه های واجب

اما روزه های واجب اقسامی دارد از جمله:

  1.  روزه ماه رمضان؛
  2.  روزه قضا؛
  3.  روزه کفاره؛
  4.  روزه ای که به واسطه نذر یا عهد یا قسم واجب شده است؛
  5.  روزه ای که به واسطۀ اجاره یا شرط ضمن عقد واجب شده است؛
  6. روزۀ عوض از قربانی حج تمتع که توضیح آن در بحث روزه مسافر می آید؛
  7. روزه روز سوم ایام اعتکاف
  8. روزه های فوت شده پدر که بر عهده پسر بزرگ تر است.
روزه چیست و بر چند قسم است؟ حکمت روزه گرفتن

روزه چیست و بر چند قسم است؟ حکمت روزه گرفتن

روزه چیست و بر چند قسم است؟ حکمت روزه گرفتن

از باب مقدمۀ علمی برای اینکه فرد یقین کند تمام مدت اذان صبحتا مغرب را روزه بوده است، باید مقدار کمی پیش از اذان صبح و مقدار اندکی هم بعد از مغرب از انجام دادن کاری که روزه را باطل میکند خودداری کند. گفتنی است وجوب امساک لحظه ای قبل از اذان صبح به جهت رعایت مقدمۀ علمی، به شخصی اختصاص دارد که زمان دقیق اذان صبح و طلوع فجر را می داند و شامل شخصی نمی شود که زمان اذان صبح را نمی داند و شک دارد که فجر طلوع کرده است یا نه.

و بر وی واجب نیست تا زمانی که یقینیا اطمینان نکرده یا به طریق شرعی محرز نشده که روز طلوع فجر فرا رسیده است، از ارتکاب مفطرات اجتناب کند. مگر اینکه شخص بداند اگر امساک مذکور را رعایت نکند خوردن یا آشامیدن وی مثلا هرچند در بعضی از روزهایی که روزه بر او واجب است، بعد از اذان صبح واقع میشود که در این صورت رعایت احتیاط مذکور لازم است. اما درباره فردی که شک دارد مغرب شده است یا نه، در هر حال باید از ارتکاب مفطرات تا زمانیکه یقین یا اطمینان نکرده یا به طریق شرعی محرز نشده که شب فرارسیده است، اجتناب کند.

حکمت روزه گرفتن

روایت شده است که امام رضا (عليه السلام) درباره علت وجوب روزه فرمود: «روزه برای این است که مردم رنج گرسنگی و تشنگی را لمس کنند و به نیازمندی خود در آخرت پی ببرند. روزه دار براثر گرسنه و تشنه بودنی که برایش به وجود می آید، خاشع و ذلیل و مأجور و طالب رضا و ثواب خدا و اهل معرفت و صابر شده و بدین سبب، مستوجب ثواب الهی می شود.

حکمت روزه گرفتن

حکمت روزه گرفتن

به علاوه اینکه روزه موجب پرهیز از شهوات بوده و پندگو و موعظه گر رزوه داران در دنیاست و ایشان را در راه انجام دادن تکالیفشان رام و ورزیده میکند و راهنمای آنان در رسیدن به اجر است. تا اینکه روزه داران ناراحتی فقرا و نیازمندان را که در مضیقه اقتصادی هستند، درک کنند و حقوقی را که خداوند متعال در اموال و دارایی هایشان واجب فرموده است، به ایشان بپردازند. همچنین در حدیث نقل شده است که امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: خداوند روزه را برای آزمودن اخلاص بندگان واجب کرد.

1 دیدگاه در “روزه چیست و بر چند قسم است؟ حکمت روزه گرفتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *