دینی و مذهبی

آثار اجتماعی جسمی و اخروی نماز

آثار اجتماعی جسمی و اخروی نماز

آثار اجتماعی جسمی و اخروی نماز

 آثار اجتماعی نماز

اجتماع، مجموعه ای از افراد است که صلاح و فساد آن بستگی به صلاح و فساد افراد آن جامعه دارد. افراد نمازگزار به دلیل اعتقاد و احساس حضور در محضر حق کمتر از دیگران در معرض انحراف قرار دارند بنابراین اجتماعی که مجموعه ای از افراد نمازگزار باشد میتواند سالم ترین محیط اجتماعی را از هر حیث داشته باشد. حتی در صورت وجود برخی انحرافات این جامعه از حیث نوع انحراف و جرم با جوامع دیگر فرق دارد.

تأثیر روح نهی از فحشا و منکر نماز بر شخص نمازگزار، خود به خود نمود عینی خود را در اجتماع بروز می دهد؛ به گونه ای که افراد منحرف تحت تأثیر این فضا دچار محدودیت شدیدی در انجام منکرات می شوند و این مهم ترین اثر اجتماعی نماز است.

ویژگی دیگر نماز برای اجتماع، کنترل درونی نمازگزار است نمازگزار حقوق دیگران را محترم می شمارد، به قوانین احترام می گذارد. در نتیجه در جامعه امنیت و نظم اجتماعی برقرار میشود و تعداد ناهنجاریها و جرایم و نوع جرم ها بسیار کم و ناچیز می شود. البته اگر در چنین اجتماعی انحرافاتی رخ میدهد اغلب از ناحیه افراد بی نماز آن جامعه خواهد بود. مراجعه و تفحص از وضعیت مجرمان و زندانیان حقیقت این امر را روشن می کند.

آثار جسمی نماز

نماز از لحاظ صورت ظاهری و نوع اعمال و حرکات و اسرار باطنی که اساس نماز بر آن استوار است، برای هدف اصلی آن یعنی نهی از فحشا و منکر و قرب الهی تشریع شده است. به دیگر سخن، هدف اصلی از مجموع نماز (ظاهر و باطن) هدف معنوی است، ولی چون همه افعال و اقوال پروردگار حکیم عالم بر اساس علم و مصلحت است و هیچ کار او عبث نیست.

آثار اجتماعی جسمی و اخروی نماز

آثار اجتماعی جسمی و اخروی نماز

همین ظاهر نماز هم دارای خواص و آثاری است که دنیای پزشکی کنونی حاصل عمیق ترین و طولانی ترین تحقیقات خود را در عملی مستحبی یا حرکت بسیار ساده ای در نماز می یابد. اینکه بیشتر نمازگزاران به تناسب میزان دقت و عمل به احکام مستحبی و واجب خود دچار بسیاری از بیماری ها نمی شوند، رازی است که در اجزا و حرکات نماز نهفته است و علوم تجربی و تحقیقات دانشمندان تنها تعداد اندکی از این اسرار را فهمیده است. ساده ترین اثر جسمی نماز برای نمازگزار نظافت و پاکی جسم و لباس اوست که خاستگاه سلامتی جسم است.

 آثار اخروی نماز

پی بردن به آثار اخروی نماز تنها از طریق وحی و اخبار و روایات امامان معصوم علیهم السلام امکان پذیر است؛ از جمله حساب آسان در قیامت مغفرت و آمرزش گناهان نجات از آتش غضب الهی پذیرش اعمال در صورتی که نماز او حقیقی باشد آسانیهای هنگام مرگ و عالم قبر. از نظر عامه مردم، یکی از مهم ترین آثار اخروی نماز نجات از آتش دوزخ از نظر خواص نیل رسیدن به قرب الهی بهشت جاودان است در احادیث عبادت با توجه به نیت عابدان به سه نوع تقسیم شده است.

آثار اجتماعی و اخروی نماز

آثار اجتماعی و اخروی نماز

امام صادق عليه السلام فرمود: [إِنَّ ] العُبَيادَ ثَلاثة قوم عبدوا الله – عزَّ وجلَّ خوفاً فَتِلكَ عبادهُ الْعَبدِ وَقَوْمٌ عَبدوا الله – تبارك وتعالى طَلَبَ الثّوابِ، فَتِلكَ عِبادِهُ الأجرا، و قومٌ عَبدوا الله عَزَّوَجَلَّ حُبّاً لَهُ فَتِلكَ عبادهُ الأحْرارِ وَهِيَ أَفْضَلُ الْعِبادة.: عبادت کنندگان سه دسته اند: گروهی که خدای عزوجل را از ترس عبادت کنند، این عبادت بردگان است؛ مردمی که خدای تبارک و تعالی را به طمع ثواب عبادت کنند و این عبادت مزدوران است. گروهی که خدای عزوجل را برای دوستی اش عبادت کنند و این عبادت آزادگان و بهترین عبادت است.

1 دیدگاه در “آثار اجتماعی جسمی و اخروی نماز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *